Rövid beszámoló az Almádi Gombászok Asztaltársasága 2015. évi tevékenységéről

Bár gombatermés szempontjából a 2015-ös esztendő szerényebb volt a korábbi éveknél – programjaink gazdagsága kárpótolt bennünket.

Január 16-án, a Gombászösvényeken c. természetfilmben gyönyörködhettünk.

Február 13-án, videofilmen ismerkedtünk meg a Balatoni – felvidék gyakori gombafajaival.

Február 27-én Dr Jancsó Gábor “Mikológiai érdekességek – a gombák titokzatos világa III,” c. nagy sikerű előadását hallgattuk.

Március 13-án vendégünk volt Kelli Lajos a veszprémi piac gombaszak-ellenőre, aki a gombavizsgálói tapasztalatait osztotta meg velünk.

Április 18-án Hárskúton megemlékeztünk Szemere Lászlóról, majd megkoszorúztuk a tudós mikológus emléktábláját. Mivel a környező erdőben gyűjtésre érdemes gombát nem találtunk – medvehagymával vigasztaltuk magunkat.

Május 16-án az országos “TeSzedd” mozgalomhoz csatlakozva az előző évekhez hasonlóan Balatonalmádi – Káptalanfüreden takarítottuk az erdőt 10 fővel.

A nyár és az ősz folyamán 5 alkalommal tartottuk a szokásos gombásztúráinkat, 2 alkalommal bérelt autóbusszal utaztunk a helyszínre, és 4 alkalommal – kihasználva a nyugdíjasoknak járó kedvező utazási lehetőséget – autóbusszal mentünk új, felfedező utakra.

A továbbiakban ezekből a túrákból említek meg néhányat. (Minden kirándulás után, az ott készült fotókat minden alkalommal elküldtem a kiránduláson részt vett Gombásztársaimnak.)

Június 6-án Eplény környékén jártuk az erdőt 18 fővel, de mindössze 22 gombafajt gyűjtöttünk.

A nyári forróság és szárazság után legközelebb szeptember 12-én láttuk értelmét a gombagyűjtésnek. Akkor Gézaházáig mentünk bérelt autóbusszal majd 16-an vágtunk neki a jó 5 km-es gombatúrának, hogy aztán a Porva – Cseszneki állomáson vonatra szállva Zircig utazzunk. Ott már terített asztalokkal várt bennünket egy vendégfogadó. A túrán  34 gombafajt gyűjtöttünk, legjobban a nagy mennyiségű fiatal óriás likacsosgombának (Meripilus giganteus) örültünk.

Szeptember 27-én szintén bérelt autóbusszal utaztunk a túra helyszínére Kardosrétre. Itt a már jól ismert erdőben mentünk egy nagy kört, ahol a 43 gombafaj gyűjtése mellett időt szakítottunk egy kis “szelídgesztenyézésre” is. A túra során megtapasztaltuk, hogy az illatos fakógombának (Hebeloma sacchariolens) valóban átható parfümszaga van.

Október 24-én a szokásos módon, gépkocsikkal mentünk a gyülekező helyre, hogy aztán Gyulafirátót – Eplény határában először vegyes tölgyesben, aztán bokros – füves helyeken és végül feketefenyő alatt keressük a gombát 24 fővel. Az igen eredményes túrán 57 gombafajt gyűjtöttünk. Nagyon örültem annak, hogy a Gombásztársaimnak megmutathattam a védett laska pereszkét (Hypsizygus ulmarius).

Két nappal később 26-án már nyugdíjas gombásztúrán jártuk ismét az erdőt. Most a szeptember 12 – i túra útvonalát jártuk be 7 fővel és ez úttal 58 gombafajt gyűjtöttünk. Szerencsére a kamerámat is magammal vittem, így a gombákról készülő videofilm sorozatom a gyűrűs fülőkével (Oudemansiella mucida) bővülhetett.

2016-ra jó egészséget és eredményekben, gombában gazdag esztendőt kívánok Mindannyiunknak!

Balatonalmádi 2015. december 2.